Saturday, June 13, 2009

terkedu aku kerananya...

bismillah...

dah lame aku x post kat sini.. bukan sebab xder idea, bukan juga terlupa.. tapi dek kerana terkedu ngan sesuatu..

baru2 ni aku aku ke shah alam utk join majlis kenduri rumah baru mak teh aku.. dalam seminggu lebih aku lepak kat sana...dalam minggu tu jugak la aku kontek member2 lame aku yang ade dekat2 situ... janji punyer janji, aku pon dapat la jumper kejap ngan 8 orang member lame... jumper pon x lame.... kat tepi kedai mamak plak tu... sembang2 setengah jam...gelak2... tanye kabar... update nombor ngan email.... pastu tamat....

beberapa hari lepas tu aku berkesempatan bukak email... tgk salah satu email tu dari kawan lame aku ni... aku pon bace la... tajuk entry dier wat kosong je... tapi biler bace isik dier je , mak oiii... panjang gler.. mcm novel plak dah... bace punyer bace, rpenyer dier tgh mereleasekan tekanan yg dier alami.... tgk sekali imbas, mcm catatan sejarah hidup... dier wat mcm diary... aku bace ala kadar... satu ayat kat atas , ngan satu ayat last... ayat last dier tulis "TQ coz sanggup bace ni...watak dalam ni adalah mmg diri aku..now i feel better."...

mcm pelik je aku bace ayat dier ni...aku pon bace sume skali post tu...yg membuat aku terkedu ialah sebenarnya tujuan dier wat post tu utk meredakan tekanan diri kerana dier terpaksa menerima satu hakikat hidup dier.... dier baru 3 bulan tahu yang dier sebenarnya ANAK LUAR NIKAH... aku stop jap biler bace perenggan tu...amek phone sms member aku tu jap... tanye kepastian... mane la tau tu dier sajer2 nak tipu aku... tggu seminit dua, dapat reply...btol dier ckp... pttlah name dier dalam IC name ayahnyer ABDULLAH... xpernah aku sangke akan jmpe mangse keadaan mcm ni... aku pon x tau nk ckp ape kat dier... nk tenangkan hati dier, dier dah melalui sume tu dah 3 bulan... nak kasi nasihat plak, aku bukan orang yang sesuai... so aku sekadar menjadi pendengar...

sampailah satu hari... aku bukak majalah lame... jumpe majalah SOLUSI edisi 1... dalam tu ade ruangan yang bincangkan pasal isu ni... ni aku kongsikan sikit puisi dalam tu..


Aduhai Anak Penzina,

Kau lahir dihina. Dikeji. Tanpa dipinta , kau terpaksa menyusuri dunia yang zalim. Meniti hari demi hari dengan memijak sembilu dan duri.
Tusukannya tajam menikan. Maruahmu tercalar kerana dosa
orang lain.

Hapuskanlah air matamu. Dengarlah bicara ini hanya
untukmu. Biarpun sejijik mana dirimu pada
pandangan masyarakat, jangan sesekali kau memandang
jijik pada dirimu sendiri. Kau berhak menjadi
manusia terhormat. Jangan kau sendiri menghukum dirimu keji, dan
jangan sesekali mencampakkan dirimu dalam kekejian.
Ingatlah, sedikitpun kau tak mewarisi dosa penzina.
Fitrahmu tetap suci bersih.

Ku terdengar jeritan batinmu, "Kenapa ALLAH menyeksaku
begini? Tanpa noda dan dosa, lahir dipersenda. Ahh, dunia penuh aniaya!"
Kau merintih sayu saban hari. Pilu hatiku ini
melihat kau terus berduka sambil mempersoal keadilan Yang Esa.

Lebih pilu hatiku bila kau turut memilih jalan
hidup yang hina semata-mata sebagai tanda protes pada-NYA.
Ramai anak penzina membawa keturunannya menjadi
penzina seperti ibunya. Nauzubillah!
Aku tak mahu ia turut menimpa dirimu.

Dirimu berhak berada di kedudukan terhormat,
biar sehina mana pun insan yang melahirkanmu. Jadilah terhormat
di mata masyarakat apatah lagi terhormat
pada pandangan Allah. Pilihlah kehormatan bukan kehinaan.


2 comments:

  1. huhu~ yep...sedih2...sian tuh...anta kena bayak bagi support kat dia...bawak dia mengahmpiri Ar-Rabb yang Maha penyayang.

    ReplyDelete